Teoria montażu
Krótki zarys historii montażu
– Podstawowe nazewnictwo filmowe
– Plany filmowe i ich znaczenie
– Dobór ustawień w scenie
Oś kontaktu i ograniczenia jakie ze sobą wnosi
– Ustawienia kamer przy filmowaniu rozmów
– Monolog
Rozmowa:
– Dwu osób
– Trzech osób
Sceny zbiorowe
– Rozmowa większej ilości osób
– Statyczne wzory montażowe
– Przebitki
– "Ścieśnianie" dialogu
Istota ruchu ekranowego
– Cięcie na akcji
– Cięcie po ruchu
Ruch wewnątrz kadru:
– Obrotowy
– Wstawanie
– Siadanie
– Chodzenie bez opuszczania kadru
Ruch poziomy poprzez kadr
– Rozczłonkowanie ruchu
– Zbliżanie się postaci do siebie
– Oddalanie się od siebie
– Postacie we wspólnym ruchu
Przypadki nieregularne, sposób ich realizacji
– Ruchy pionowe z opuszczaniem kadru
– Sposoby rozwiązywania trudnych sytuacji montażowych
– Ujęcie podstawowe i jego zastosowanie
Montaż równoległy - sposób realizacji, rodzaje
Ruchy kamery i sposób montowania ujęć zrealizowanych ruchomą kamerą
– Panorama
– Jazda towarzysząca,
– Transfokacja
– Dźwig
Ruch od strefy do strefy
– Montaż wewnątrzkadrowy
Sposób budowania i uwypuklania dramaturgii akcji
– Subiektywny punkt widzenia
– Montaż ujęcie po ujęciu
– Stapianie się różnych technik
– Interpunkcja filmowa
Budowanie przestrzeni filmowej
– Czas w filmie
– Montaż analizujący i syntetyzujący
Relacja z wydarzenia
– Relacja ze stanu rzeczy
– Słowo w filmie (dźwięk synchroniczny, montaż słowa towarzyszącego, komentarz)
– Montaż w dziennikach