Małe formy telewizyjne - warsztaty
Semestr II: Studio telewizyjne - warsztaty
Zagadnienia teoretyczne:
- przeznaczenie studia telewizyjnego w stacjach telewizyjnych
- schemat organizacyjny stacji telewizyjnej: studia tv, zespoły nadawcze, komutowanie i rejestracja sygnałów
- schemat blokowy budowy studia tv, możliwości techniczne realizacji programów: tory fonii, konsoleta dźwiękowa, mikrofony, mikroporty, kompresory, limitery, delay, tory wizji, sygnały odniesienia, synchronizacja sygnałów, SDI HD, kalibracja sygnałów wizji, waveform monitor i wektoroskop, monitor referencyjny, montaż na żywo, efekty, pip, chroma key, kluczowanie grafiki, interkomy, kamery, statywy, monitory i odsłuchy, oświetlenie
- zadania poszczególnych członków zespołu realizacyjnego: prezenter, reporter, wydawca, gość w studiu, realizator wizji, realizator dźwięku, inżynier studia, mistrz oświetlenia, operator kamery, mikrofoniarz, technik studia, obsługa planu, syntetyzer napisów, prompterzysta, oprawa graficzna i muzyczna.
Zagadnienia praktyczne realizowane w grupie
- opanowanie komunikacji i współpracy między osobami wykonującymi poszczególne funkcje w studiu
- realizacja prostych form publicystycznych (na zasadzie prób kamerowych, formy w zależności od stopnia opanowania umiejętności grupy): prowadzący, prowadzący + gość, prowadzący + dwóch gości, prowadzący + kilku gości, prowadzący poruszający się w studiu + kilku gości, dwóch prowadzących poruszających się w studiu + kilku gości, reporter na żywo poza studiem w programie typu informacyjnego, realizacja programu odbywającego się jednocześnie w studiu i poza nim
- realizacja w całości programu (w zależności od tego w jakim stopniu grupa opanowała umiejętności): rozmowa w studiu 2,3,4 osób, wywiad, teleturniej, tok show, proste formy publicystyczne.
Zaliczenie semestru odbywa się na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
Semestr III: Program informacyjny w stacji telewizyjnej - warsztaty
Zadaniem grupy jest wyprodukowanie programu informacyjnego w formie jak najbardziej zbliżonej do prawdziwego programu nadawanego w telewizji. Grupa stanowiąca zespół realizacyjny tego programu ma tylko jedną możliwość nadania na żywo swojego programu (na koniec semestru).
Zagadnienia teoretyczne
- specyfika pracy redakcji, członków zespołu realizacyjnego i studia tv pracujących przy tworzeniu programu informacyjnego
- etyka mediów i dziennikarska
- rzetelność, obiektywność, prawdziwe przedstawianie zdarzeń
- tajemnica dziennikarska i ochrona źródeł informacji
- prawo do autoryzacji
- ochrona miru domowego, wizerunku, nazwiska
- inne prawa i obowiązki dziennikarza, operatora, wydawcy wynikające z prawa prasowego, autorskiego, kodeksu cywilnego i ochrony danych osobowych
- organizacja pracy redakcji
- źródła tematów, źródła opracowań i komentarzy, rola agencji prasowych,
- kreatywność poszczególnych członków zespołu realizacyjnego i redakcyjnego
- kolegium redakcyjne
- news, relacja, interwencja, wejście na żywo
- komentarz odredakcyjny a stand-uper
- dobór rozmówców, pozyskiwanie wypowiedzi
- pozyskiwanie informacji niejawnych i objętych tajemnicą państwową lub zawodową, sposób postępowania z nimi
- członkowie redakcji i zespołu realizacyjnego: dziennikarz, reporter, wydawca, tekściarz, operator kamery, montażysta, kierownik produkcji, realizator wizji i dźwięku - zagadnienia dotyczące współpracy, głównych źródeł konfliktów i sposobów ich rozwiązywania
- sposoby postępowania w standardowych sytuacjach: dziennikarza, reportera, wydawcy, operatora i montażysty
- zachowanie się i sposoby postępowania w sytuacjach niestandardowych:
- oficjalnych (sejm, senat, pałac prezydencki, kancelaria premiera, oficjalne kontakty zagraniczne),
- w obecności i wobec osób oficjalnych (premiera, prezydenta, głowy obcego państwa, ambasadora, papieża, prymasa, biskupa itp.),
- w miejscach specjalnych (kościoły, świątynie, miejsca modlitw różnych wyznań, cmentarze różnych wyznań, miejsca pamięci i mordów, zachowanie wewnątrz wspólnot z nieeuropejskich kręgów kulturowych itp., szpitale, domy dziecka, szkoły, domy pomocy społecznej itp),
- w miejscach objętych specjalnym nadzorem (jednostki wojskowe, policyjne, służb specjalnych, więzienia itp.),
- w miejscach objętych konfliktami zbrojnymi.
- organizacja pracy przy produkcji codziennego programu informacyjnego
- szpigiel programu informacyjnego
Zagadnienia praktyczne
- poszukiwanie i formułowanie tematu do newsa
- kolegium redakcyjne
- poszukiwanie dodatkowych wiadomości i komentarzy
- weryfikacja źródeł informacji i treści informacji, interpretacja pozyskanej wiedzy
- nagranie zdjęć i wypowiedzi (setek)
- analiza posiadanego materiału, przygotowanie do montażu
- pisanie tekstu do newsa (offa)
- montaż newsa
- układanie szpigla
- próby kamerowe w studiu tv
- emisja programu na żywo
Zaliczenie semestru:
W trakcie semestru wszystkie osoby (zgodnie ze specjalnością jaką wybrały) wykonują różne zadania, które stanowią poszczególne etapy produkcji programu. Wykonywane zadania oceniane są według kryteriów stosowanych w telewizyjnych zespołach realizacyjnych i redakcyjnych.
Semestr IV: Przyszłość mediów - kierunki rozwoju
Zajęcia są warsztatami i dotyczą wybranych zagadnień, których znajomość może pomóc w poszukiwaniu nowych tematów podejmowanych w programach telewizyjnych i filmach, nowego sposobu ich ujmowania oraz nowych sposobów ich realizacji.
Każde zajęcia dotyczą innego zagadnienia. Obejmują część teoretyczną oraz ćwiczenia zmierzające do zastosowania nowej wiedzy w praktyce.
Tematy są ustalane wspólnie z grupą na początku semestru i w jego trakcie modyfikowane. Zależą od zainteresowań i potrzeb większości osób w grupie.
Przykładowe tematy
- Model propagandy Hermana i Chomskyego
- Mitologie Barthesa wokół nas
- Od memu Dowkinsa do wirusa umysłu Brodiego
- Życie codzienne według Eco
- Ruch i czas Deleuzea
- Psychomanipulacje i granice dziennikarstwa
- Fantazmat grozy - czego się boi współczesny człowiek
- Człowiek - istota religijna Eliade
- Autonomizacja, restratyfikacja, kryminalizacja - ponowoczesność Baumana
- "Inny" jako bohater - opowiadanie po przełomie antropologów, Levinasa i wielokulturowości
- Reguły gry według Berne'a
- Trzydziesty siódmy plot Poltiego