Kształcenie słuchu z zasadami muzyki
Ogólne wiadomości o elementach dzieła muzycznego
- podział muzyki
Podstawowe elementy notacji muzycznej
- nazwy dźwięków, pięciolinie, klucze, klamry, znaki przykluczowe
Rytm muzyczny
- definicja rytmu muzycznego
- wartości rytmiczne nut i pauz
- przedłużenie wartości nut i pauz
- metrum, takt
- grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych i złożonych regularnych
- pisownia plastyczna
- zjawiska rytmiczno-metryczne (synkopa, przedtakt)
Agogika i dynamika
- definicja tempa
- oznaczenie metronomiczne
- włoskie określenia (najczęściej stosowane)
- definicja dynamiki
- sposób zapisywania
Artykulacja
Kolorystyka dźwiękowa
Faktura utworu
Pojęcie interwału
- rozmiary interwałów
- interwał melodyczny i harmoniczny
Skala
- skala durowa na przykładzie gamy C-dur (major)
- skala molowa i jej odmiany na przykładzie gamy a-moll (minor)
Budowa gam krzyżykowych i bemolowych
- ogólne zasady dotyczące budowy gam
- gamy krzyżykowe (pisownia krzyżyków)
- gamy bemolowe (pisownia bemoli)
- koło kwintowe
- pokrewieństwo tonacji
Harmonia – definicja harmonii
- budowa akordu, pojęcie trójdźwięku (triada)
- kadencja (oznaczenia funkcyjne)
- tworzenie konstrukcji harmonicznej wg oznaczenia funkcyjnego
- konstrukcje harmoniczne z udziałem trójdźwięków bez przewrotu i w przewrotach
- dominanta z podwójnym opóźnieniem
- dominanta septymowa i jej rozwiązanie (bez przewrotu i w przewrotach)
- realizacja basu cyfrowanego
Budowa utworu
- budowa ewolucyjna
- budowa okresowa
Małe formy - ABA
- pieśń, aria, suita, rondo, wariacja, sonata, koncert
Wielkie formy instrumentalne i instrumentalno-wokalne
- symfonia, oratorium
Formy polifoniczne
- ścisłe (kanon)
- swobodne (inwencje, fugi)
Zapisywanie prostych dyktand melodycznych 1 i 2 – głosowych
w kluczu wiolinowym i basowym
Zapisywanie dyktand rytmicznych 1 i 2 – głosowych
Korekta błędów – ćwiczenia 1,2 i 3 – głosowe
Ćwiczenia interwałowe, dyktanda melodyczne i rytmiczne oparte są na nagraniach muzycznych na różnych instrumentach, odtwarzanych z płyt kompaktowych i nośników audiowizualnych o stopniu skomplikowania wg zaawansowania grupy od pierwszych zajęć przez pełne dwa lata nauki.